Cookies

Stora Enso sites uses cookies in order to provide you with the best user experience. You consent to the use of cookies by continuing the use of the site. You can change your browser settings at any time. For further information on cookies, please see our privacy and cookie policy.

Det är mer än innehållet som räknas

Håller förpackningars roll på att minska när allt fler handlar online? Det kan snarare vara så att förpackningar blir viktigare än någonsin.

Baksidan av att människor köper mer saker på nätet är allt färre besöker fysiska butiker. Enligt den globala fastighetsfirman Cushman & Wakefield har fysiska besök i butiker mer än halverats sedan 2009. För återförsäljare som är långsamma på att anpassa sig innebär detta problem, dessutom förlorar varumärken en viktig kanal som de har kommunicerat med konsumenter med i årtionden.

”Om du inte har ett skyltfönster eller om du inte kan stapla dina produkter ordentligt eller träffa besökaren personligen, kan du inte riktigt berätta för konsumenten vem du är”, säger Fredrik Rosén, chef för marknadsstrategi på Innventia, ett stockholmsbaserat forskningsinstitut.

Fredrik, som nyligen ledde arbetet med en rapport om förpackningar – Förpackningar 2020 – är inte ensam. Konsultföretaget PWC tror att unika och varumärkesdefinierande erfarenheter kommer att vara avgörande för den som strävar efter att överleva attacken fån online-shopping. Virtuella provrum och storleksguider och generösa returneringspolicys kan mycket väl vara en del av lösningen. Det gör kunderna mer benägna att handla och returnera. Sedan har vi naturligtvis förpackningar.

”Förpackningar är verkligen allt du har kvar”, säger Fredrik Rosén. ”Och det är därför jag tror att förpackningen kommer bli ännu viktigare allt eftersom online-shopping växer.”

Som chef för Stora Enso DesignStudios har Jon Haag i uppgift att fundera över frågor som dessa. Jon tog examen från Kungliga Tekniska Högskolan och har tillbringat en stor del av sin karriär inom skogsindustrin. Innan han började på Stora Enso var han medgrundare till Nine, en svensk designbyrå.

”Vad jag gillar med förpackningar är att du kan prata med vem som helst om det. Jag kan prata med såväl min granne som med mina barn om förpackningar”, säger Jon.

Med detta sagt är han också starkt övertygad om att återförsäljare nu måste vakna och inse att inklämda varor i en brun kartong inte nödvändigtvis skapar en minnesvärd upplevelse i den mottagande änden av logistikkedjan.

”Vid shopping på nätet är din första upplevelse efter det faktiska köpet vanligtvis mottagandet av en ful, anonym låda. Efter det kommer du förmodligen stöta på ett lager av stoppningsmaterial innan fakturan dyker upp. Produkten som du väntat på är det sista du ser, och allt detta är en del av konsumentens upplevelse”, säger Jon.

En bättre upplevelse kan löna sig. Innventia har funnit att attraktiva förpackningar i sig faktiskt verkar göra människor mer benägna att betala mer för en produkt. För återförsäljare online som redan betalar mellan 100 och 500 kronor för varje förvärvad kund (mellan €11 och €52) kan det eventuellt vara en bra idé att investera några extra kronor i en bra användarupplevelse. ”Historiskt sett har företag bara tittat på förpackningar som en kostnadspost, vilket resulterar i lösningar av dålig kvalitet”, säger Jon. ”Nu håller förpackningen på att bli ett säljverktyg och då har företagen en del att jobba med.”